alt

Narušení - Girl, interrupted

Recenzemonys • Osvícená žena • 23. 7. 2010

Jednou jsme psali filmovou kritiku do školy. A tak jsem rozebrala nejlepší film, který jsem kdy viděla a který můžu jen a jen doporučit!

Narušení, film o svobodě a uvěznění, přátelství a zradě, normálnosti a šílenství

Někdy jediným způsobem jak si zachovat zdravý rozum je se zbláznit. Motto, které vyjadřuje vše.

Narušení (Girl, interrupted) je psychologické drama, které bylo natočeno podle skutečného příběhu. Film, který zasahuje do svědomí každému z nás, jelikož kritizuje svět, definuje bláznovství a šťouchá prstem do společnosti, která tyto blázny vytváří.

Představte si, že žijete v 60. letech, je vám sedmnáct a po ukončení školy jako jediní nejdete studovat. Máte deprese, vezmete si krabičku aspirinu a zapijete ji vodkou. Podřežete si žíly. Rodiče vás nechají vyšetřit psychiatrem a nakonec vás posílají do léčebny. Oproti všem ostatním „bláznům“ si zde připadáte normální. Potkáte okouzlující Lisu, která se stane vaší kamarádkou, a tak místo léčení děláte problémy. Ovšem když to Lisa přepískne, dojde vám, že léčení přeci jen k něčemu je. Nakonec nacházíte sami sebe a nebojíte se vstoupit do světa jako nový člověk. O tom všem tento film vypráví.

V hlavní roli Susanny se objevuje Winona  Ryder, která si nejen na vlastní kůži odzkoušela pobyt v léčebně, ale také je zapáleným fanouškem knižní předlohy. Rozhodně v její roli je poznat autentičnost, zobrazení niterních pocitů v očích a žádná zbytečná přehnanost. Společně s Angelinou Jolie, jako Lisou (Oskar za vedlejší roli), tvoří silné pilíře filmu. Dalo by se říci, že se Jolie v roli povýšené a panovačné Lisy přímo vyžívala. V jednu chvíli holka k nakousnutí a pár minut na to se člověk bojí, že vyskočí z obrazovky a vyškrábe vám oči. Těmto dvou postavám kontrastuje ošetřovatelka Whoopi Goldberg, která si v každé situaci zachovává chladnou hlavu a hraje ideální maminu.

Film pracuje s psychikou postav, ale hraje i na psychiku diváka. Pomáhá tomu podmanivá hudba, která doslova zvýrazňuje emocionalitu daného záběru. Dalším důležitým prvkem je práce kamery. Zapomeňte na trhavé a zmatené obrazy. Pomalé, přesně dané a detailní záběry dokreslují herecké výkony. Když padne záběr na roztěkané oči Winony Ryder, na její třesoucí se ruce, máte pocit, že tu prostě něco nehraje. Naopak záběr zaměřený na třešničku v ústech Angeliny Jolie, kterou využívá jako pomůcku flirtu, úplně jiskří erotickým nábojem. Co se ovšem filmu musí vytknout, že je to dokonalá reklama na cigarety. Hlavní postava a většina vedlejších pálí jednu cigaretu za druhou. Nebo se tím má snad říct, že kouří jen psychicky slabší jedinci?

Spojte režiséra (J. Mangold) a herce, kteří jsou doslova uchváceni příběhem blázince, a vyleze vám opravdu povedený film. Nic komerčního, nic odpočinkového. Posaďte se a nechte Narušení, aby vás za 122 minut přesvědčilo, že nejnormálnější lidé jsou právě blázni. A nejen pro svůj originální pohled na svět…